Supersnel internet

in het buitengebied

van Borger-Odoorn

Internet, televisie en telefonie

via uw glasvezelaansluiting

Veelgestelde vragen

Heeft u vragen over glasvezel of over ons project? Misschien staat uw vraag hieronder tussen de veelgestelde vragen. Aan de onderstaande veelgestelde vragen kunnen geen rechten worden ontleed.

Hoe lang gaat een glasvezelnetwerk mee?

30 tot 40 jaar. Je kunt dus zeggen dat een glasvezelnetwerk toekomstvast is. Het verouderd nauwelijks en de internetsnelheid is gegarandeerd en stabiel voor 30 tot 40 jaar.

Wat is het verschil tussen glasvezel en ADSL(koper)?

De voordelen van glasvezel ten opzicht van ADSL (koperen telefoonnetwerk) zijn:

  • Ieder abonnee heeft zijn eigen glasvezel tot in de centrale, dus geen effect van internettende buren
  • Behoud van de snelheid door dat er geen weerstandsverlies is (bij ADSL wordt de snelheid lager naarmate een woning verder van de centrale af ligt, bij glasvezel is dat niet het geval)
  • Geen verschil in snelheid tussen upload en download (de uploadsnelheid bij ADSL is ongeveer 10x lager dan de downloadsnelheid, terwijl de uploadsnelheid steeds belangrijker wordt)
  • Glasvezel heeft de snelheid van het licht (ongeveer 300.000Km/sec, theoretisch 7,5x om de aarde in 1 sec)
  • Glasvezel is goed geschikt voor 3D en 4K (high definition) televisie
  • Glasvezel is toekomstbestendig
  • Glasvezel is stabiel, duurzaam en ‘groen’ (groen doordat een glsvezelnetwerk >60% minder energie consumeert dan een koperen netwerk)
Welke Provider moet ik kiezen?

Op de vergeklijkingspagina op onze website vind je de belangrijkste verschillen tussen de Providers. Bekijk naast de vergelijkingspagina ook de meer gedetailleerde informatie van de providers in hun folders op onze website of op e website van de provider door op een van de provider logo’s te klikken.
Welke provider het best past, hangt af van jouw eigen voorkeuren en behoefte. Belangrijke afwegingen daarbij zijn: hoeveel internetsnelheid heb je nodig en op welke wijze wil je TV kijken. Daarnaast is belangrijk om te bepalen of je zelf in staat bent om binnenhuisinstallatie te realiseren of dat je hierbij liever gebruik maakt van een monteur die dat voor je doet.

Wat is een ISP?

Een ISP is een Internet Service Provider, ook wel Provider genoemd. De provider levert de dienst op het glasvezelnetwerk. Denk hierbij aan een abonnement/pakket met daarin TV, Internet en Telefonie.

Waarom is een glasvezelnetwerk belangrijk voor het buitengebied?

Een glasvezelnetwerk is een zogenaamd Next Generation Access (NGA) netwerk. Een NGA netwerk levert hgoe internetsnelheid tot in de woning/bedrijf. Een glsvezelnetwerk is belangrijk om de leefbaarheid van het buitengebied van Borger-Odoorn nu en in de toekomst te borgen.

Onze samenleving wordt namelijk steeds afhankelijker van goed en snel internet voor:

  • Gezondheidszorg gaat steeds meer over op eHealth
  • College thuis volgen in plaats op school/universiteit
  • In contact blijven met familie die verder weg woont (buitenland). Streaming video (bijvoorbeeld Facetime) is gratis tegenover duur bellen met het buitenland
  • Landbouw gebruikt steeds meer data: mestadministratie, drones, gps bestanden, etc.
  • Voor thuiswerken moet veel data op- en neer voor goed beeld (geen haperingen)
  • Creatieve industrie (kan ook een zzp vormgever zijn) verstuurt grote bestanden (naar een drukkerij bijvoorbeeld)
  • Op camping of in bungalowpark vragen we als eerste om de wifi-code. Als er geen wifi is, hebben kinderen het niet naar hun zin (en daarmee de ouders ook niet). Een hoge internetsnelheid maakt goede wifi mogelijk en geeft daarmee betere kansen aan recreatie-ondernemingen in Borger-Odoorn
  • Door de hoge internetsnelheid kunnen 3 diensten parallel worden afgenomen: de één kijkt TV terwijl de ander thuiswerkt of een Netflix film kijkt en weer een ander een telefoongesprek voert. Allemaal tegelijk, zonder kwaliteitsverlies

Glasvezel is onontbeerlijk om de leefbaarheid en de aantrekkelijkheid van wonen, werken en recreëren in het buitengebied van Borger-Odoorn te garanderen, nu en in de toekomst

Wat is het uitrolgebied, wie kan zich inschrijven?

Coöperatie Breedband Borger-Odoorn heeft tot doel het uitrollen van een glasvezelnetwerk in het buitengebied van de gemeente Borger-Odoorn voor de adressen die momenteel geen coax-aansluiting hebben. Elke huishouden en/of bedrijf dat zich in dit gebied bevindt en geen coax-aansluiting heeft, kan zich inschrijven voor een aansluiting op het glasvezelnetwerk van de Coöperatie.

Wat is FTU?

FTU staat voor Fiber-Termination-Unit
Een Fiber Termination Unit (FTU) is een in Nederland gangbare benaming voor een wandcontactdoos dat het Abonnee Overname Punt vormt tussen het glasvezelnetwerk van de netwerkprovider en het thuisnetwerk van de klant.

Wa is RF-converter?

RF-converter is een omvormer die op de FTU wordt geplaatst om het glassignaal om te zetten naar COAX signaal (ten behoeve van DVB-c)

Wat is UTP(kabel)?

UTP staat voor (Unshielded Twisted Pair). Een UTP kabel is een kabel met 4 koperparen erin (8 kopelvezels dus) die wordt gebruikt voor het Internet signaal van de modem/router naar de settopbox (STB) in geval van IP-TV, naar een computer/laptop/beveiniligingscamera voor Internet of naar de telefoon voor Telefonie.

Er zijn 2 type UTP kabel geschikt bij gebruik in een binnenhuisinstallatie in geval van een glasvezelnetwerk (breedbandig):
– CAT 5e: Gestandaardiseerd in TIA/EIA-568-B. Geschikt voor zowel 100 Mbit/s (100BASE-T) als 1000Mbit/s-netwerken (1000BASE-T).
– Cat 6: Gestandaardiseerd in TIA/EIA-568-B. Met een bandbreedte van 250 MHz wordt dit gebruikt voor gigabit-snelheden (1000BASE-T).

Wat is DVB-c TV?

Met DVB-c kan zogenaamd ‘lineair’ TV gekeken worden (je kijkt de programma’s op het moment dat deze door de omroep worden aangeboden). DVB-c is niet interactief. Voordeel van DVB-c is dat er meerdere TVs op aangesloten kunnen worden. Voor DVB-c heb je (indien je geen Ziggo gecertificeerde TV hebt) een digitale ontvanger nodig. Deze ontvanger wordt niet altijd door de provider geleverd! Voor een paar tientjes zijn ze echter te koop, bij een elektronicazaak of bijvoorbeeld op Marktplaats.

Kenmerken:

  • kwaliteit is hoog: 1080 p
  • Verbinding TV vanaf FTU (met RF-converter) met coax kabel
  • Kan in combinatie met IP-TV pakket
Wat is een settopbox (STB)?

Een Settopbox (STB) is een kastje dat tussen de modem/router en de TV wordt geplaatst in geval van IP-TV. Per TV heb je een STB nodig in geval van IP-TV.

Welke kabels moet ik gebruiken in de binnenhuisinstallatie?

COAX:

  • Ziggo gecertificeerd
  • Met metalen afschermkappen
  • Bijvoorbeeld van Hirschman

UTP:

  • Cat5e of Cat 6 kabels
Waarom is goede bekabeling in binnenhuisinstallatie belangrijk?

In huis kunnen verschillende apparaten voor storing op het binnenhuisnetwerk zorgen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Draadloze deurbel
  • Magnetron
  • 4G
  • Draadloos TV kijken
  • Switches
  • Andere apparatuur in netwerk

Een goede bekabeling zorgt ervoor dat de storingsbronnen weinig tot geen invloed op het netwerk hebben en daarmee weinig tot geen negatieve invloed op de kwaliteit van het TV-kijken, Internetten en bellen.

Moet ik een nieuwe TV kopen als ik over ga op glasvezel?

Nee. Ook oudere TV’s kunnen prima worden aangesloten op het nieuwe netwerk.

Hoe krijg ik goede wifi in mijn gehele huis?

In basis is de meegeleverde modem/router sterk genoeg om goed wifi in huis te hebben. Is het huis erg groot en bestaat de behoefte aan versterking van het wifi signaal (bijvoorbeeld voor een bovenverdieping), dan zijn er wifi-versterker te koop. Let hierbij op dat het juiste type versterker wordt aangeschaft (bij voorkeur van Fritz!box).

Wie moet ik bellen als ik straks een storing heb?

In geval van een storing bel je de Provider

Wat is een coöperatie?

Een coöperatie is een speciale vereniging, die overeenkomsten aangaat met en voor haar leden.

  • Alle eindgebruikers van het glasvezelnetwerk worden lid van de coöperatie
  • Een coöperatie is lokaal
  • Samen sterk voor een goed sociaal, maatschappelijk en economisch rendement.
  • Dicht bij bewoners, lokaal gefinancierd
  • Gebruikt en biedt mogelijkheden voor lokale en regionale leveranciers en aanbieders
Waarom kan er geen gebruik gemaakt worden van glasvezelnetwerken die al in de grond liggen?

Er dient een nieuw glasvezelnetwerk gelegd te worden om de huishoudens en/of bedrijven in het buitengebied van Borger-Odoorn aan te sluiten omdat:

  • Iedere gebruiker dient een eigen glasvezelverbinding naar de centrale te hebben
  • Een glasvezelnetwerk kent geen gedeeld gebruik in vezels over de “last mile”
  • Aanleg van het glasvezelnetwerk is anders dan bij een waterleiding netwerk; er kan niet worden afgetapt van passerende vezel (wat bij een waterleiding netwerk wel kan)
Waarom zijn minimaal 920 eindgebruikers nodig voordat het netwerk aangelegd wordt?

Bij minimaal 920 eindgebruikers kunnen de kosten die gemoeid zijn met de aanleg en later het onderhoud van het glasvezelnetwerk geborgd. Als de Cooperatie geen 920 leden (eindgebruikers) heeft, is er onvoldoende geld beschikbaar.

Wanneer is het glasvezelnetwerk gereed voor gebruik?

Het streven is om voor het einde van 2019 voor de inwoners van het buitengebied van gemeente Borger-Odoorn het glasvezelnetwerk gerealiseerd te hebben. Dit is echter afhankelijk van de beschikbaarheid van de nog te selecteren aannemer. De uitrol vindt niet in een keer plaats, zodra een deel van het netwerk gereed en opgeleverd is kunnen de inwoners van dat deel van het buitengebied al gebruikmaken van het netwerk terwijl op dat moment andere delen van het netwerk nog in aanleg zijn.

Ben ik als lid van de coöperatie verantwoordelijk of aansprakelijk voor de financiën van de coöperatie?

Nee, de Cooperatiue Breedband Borger-Odoorn kent een uitgesloten aansprakelijkheid (U.A.) voor haar leden.

Kan ik het gekozen pakket bij de provider aanpassen (upgraden, downgraden)?

Ja, upgraden en downgraden van een pakket kan bij de gekozen provider.

Kan ik overstappen naar een andere provider?

Na de initiele contractsperiode van 12 maanden, kan overgestapt worden naar een andere provider (dit dient wel een van de providers te zijn die door de cooperatie is geselecteerd)

Wanneer stopt de coöperatiebijdrage?

De coöperatiebijdrage stopt na maximaal 20 jaar.

Ik wil geen abonnement bij een provider, kan ik wel lid worden van de coöperatie?

Nee, lidmaatschap van de cooperatie en het afnemen van een pakket bij een van de geselecteerde providers zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden

Ik heb geen snel internet nodig. Waarom zou ik dan een abonnement nemen?

Dit zou je kunnen doen uit solidariteit met jouw omgeving. Jouw buurman heeft waarschijnlijk wel snel internet nodig. Als er onvlodoende abonnementen worden afgesloten (minimaal 920 in het buitengebied), wordt het glasvezelnetwerk niet aangelegd.

Waarom moet er een maandelijkse coöperatiebijdrage betaald worden?

Uit de abonnementen die klanten afsluiten bij providers komt een deel terug voor het gebruik van het netwerk. Dat bedrag is niet toereikend om de duurdere aanlegprijs in het buitengebied te bekostigen en een gezonde exploitatie te kunnen doen. Om tot een houdbare en duurzame situatie te komen is de coöperatietoeslag, ook wel de ‘buitengebied-toeslag’, à 15,50 euro per maand ingebracht. Deze wordt door de coöperatie geïnd.

Wat is de relatie tussen providers en de coöperatie?

De Coöperatie legt het glasvezelnetwerk aan voor de aansluitadressen in het buitengebied van Borger-Odoorn die nu nog geen glasvezelverbinding of coaxverbinding hebben. De Coöperatie wordt daarmee dus ook eigenaar van dit netwerk. Aan een netwerk zonder diensten heb je niet veel. Het zijn providers die diensten zoals TV, internet en telefonie aanbieden. Op het netwerk van Breedband Borger-Odoorn zijn drie providers toegelaten. Dat zijn Multifiber, Stipte en Fiber (en WeServe voor zakelijke klanten). Dit zijn onafhankelijke partijen die geen andere verbintenis hebben met Breedband Borger-Odoorn dan dat zij de diensten over dit netwerk mogen leveren. De relatie tussen de providers en Breedband Borger-Odoorn is een samenwerkingsverband met behoud van eigen onafhankelijkheid. De Coöperatie heeft een netwerk en de providers een dienstenpakket die gezamenlijk de voorziening bij jou thuis kunnen leveren. Zonder diensten is er geen TV, internet en telefonie op het netwerk beschikbaar, maar zonder netwerk kan de dienstenleverancier zijn product niet aan de gebruiker aanbieden.

Vanaf wanneer moet ik betalen?

Je betaalt het abonnementsgeld aan de Provider en de cooperatie toeslag aan de cooperatie vanaf het moment dat de glasvezelverbinding voor jouw aansluitadres is geactiveerd (dus vanaf het moment dat er TV gekeken kan worden).

Ik heb geen computer, waarom moet ik perse internet in mijn pakket?

Omdat TV en Telefonie via glasvezel gaan over het Internet. Vandaar dat u bij deze twee diensten ook altijd Internet hebt. Het klopt dat niet iedereen een computer heeft. Met name ouderen hebben er geen en zullen er nu ook niet een willen aanschaffen. Logisch. Maar zorg gaat steeds meer gebruik maken van internet. Een tablet is wellicht een goedkopere en makkelijkere oplossing, zodat er straks toch zorg ontvangen kan worden via de internetdiensten

Kan ik mijn telefoonnummer en/of e-mailadres behouden?

Telefoonnummers kunnen worden meegenomen. Hetzelfde geldt voor emailadressen. Deze kunnen, eventueel gehuurd bij die providers, blijven bestaan. Wij adviseren echter om over te stappen op een algemeen e-mailadres te gaan, zoals gmail of hotmail, zodat u altijd hetzelfde e-mailadres hebt en nooit met omzettingen te maken krijgt.

Kun je via glasvezel met 2 TVs op verschillende kanalen tegelijk kijken?

Ja, dit kan met zowel DVB-c als met IP-TV

Wordt mijn voortuin of oprit open gegraven?

In de meeste gevallen blijven de voortuinen en de opritten intact. De glasvezel wordt vanaf de weg met behulp van een ondergrondse boormachine naar uw huis getransporteerd. Hierdoor is de overlast minimaal.

Welke providers gaan hun diensten aanbieden op ons netwerk?

De diensten op het netwerk van Breedband Borger-Odoorn worden verzorgd door providers die gespecialiseerd zijn in de levering van glasvezeldiensten zoals internet, televisie en telefonie. Voor de particuliere markt zijn dat Stipte,  Multifiber, en Fiber.

Zakelijk gebruik van glasvezel
Als ondernemer kunt u uiteraard voor een consumentenproduct kiezen. Maar heeft u voor uw bedrijf behoefte aan een vast ip-adres? Of aan meerdere ip-adressen? Gebruikt u meerdere telefoonnummers? Of vindt u een 24/7, 365 dagen storingsdienst belangrijk? Dan kunt u ook kiezen voor een van de zakelijke abonnementen van WeServe.

Veelgestelde vragen

Om u zo goed mogelijk te kunnen informeren over ons glasvezelproject en de vele mogelijkheden van glasvezel, hebben we een aantal veel gestelde vragen voor u op een rijtje gezet. Zit u vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. 

Vergelijk de providers

Om de keuze voor u wat makkelijker te maken, hebben we de pakketten die de providers aanbieden naast elkaar gezet. Zo kunt u eenvoudig een vergelijking tussen de providers maken en het pakket kiezen dat het beste bij u past. 

Informatieavonden

Heeft u moeite met het kiezen van de juiste provider. Of heeft u andere vragen over glasvezel. Kom dan naar een van de vijf informatieavonden. Onze dorpsambassadeurs beantwoorden uw vragen en helpen u graag met inschrijven.

Contact

Coöperatie Breedband Borger-Odoorn
Weijerdstraat 7
9411 PJ Beilen

info@breedbandborger-odoorn.nl
www.breedbandborger-odoorn.nl

Algemene Voorwaarden